Hayatın Tadı: Çift olarak dışarıda yemek yemenin tabu olduğu zamanlar

hulya

New member
PUNE'nin yemek gelenekleri kültür ve toplumun ayrılmaz bir parçasıdır ve bir topluluğun tarihini, değerlerini ve inançlarını yansıtır. Nesilden nesile birçok gelenek aktarılır. Okyanusları ve dağları aşarak bize yiyecekten fazlasını sağlıyorlar.


20. yüzyılın ortalarına gelindiğinde, dışarıda yemek yemeye karşı olan tabu bir miktar ortadan kalkmıştı, ancak pek çoğu o zamanlar Hindistan'da hiç restorana gitmemişti. (Getty Images/iStockphoto (TEMSİLCİLİK GÖRSEL))

Tanınmış arkeolog Madhukar Shripad Mate ile on yıldan fazla bir süre önce ona çocukluğu ve gençliği sırasında gördüğü veya ziyaret ettiği restoranlar hakkında sorular sormak için tanıştım. O zamanlar seksenli yaşlarının başındaydı ve benim için birçok restoranın yerlerini gösteren bir harita çizmişti. Popüler bir yazar ve sosyal reformcu olan babası Shripad Mahadev Mate'nin Tilak Yolu'ndaki Jeevan restoranını sık sık nasıl ziyaret ettiğini anlattı.

Geçtiğimiz yılı sonlandırın ve 2024'e HT ile hazırlanın! buraya tıklayın

Konuşmamız sırasında bana bir arkadaşı olan Dr. Dublin'de tıp okuduktan sonra 1954'te Poona'ya dönen Khare. Khare, yurtdışındayken çeşitli İrlanda ve İngiliz geleneklerini ve görgü kurallarını benimsemiş zeki bir adamdı. Dönüşünden birkaç ay sonra Mate'ye bir ricayla geldi.

Khare ve gurbetçi arkadaşları Dublin'deyken Yeni Yıl Günü öğle yemeği için yerel bir restoranı ziyaret ettiler. Sevdiklerinden ayrı, az parayla yaşadıkları yabancı bir ülkede onlara umut veren bir gelenekti bu. Hindistan'a döndüğünde Khare, genç eşiyle birlikte kahvaltı için bir restorana gitmek ve aynı geleneği sürdürmek istedi. Ancak bu fikirden pek emin değildi. Karısıyla birlikte bir restoranda görülmeye cesaret edemedi.

Dışarıda yemek yeme tabusu 20. yüzyılın ortalarında bir miktar ortadan kalkmıştı, ancak Khare gibi pek çok kişi Hindistan'da hiç restorana gitmemişti. “Saflık” birçok aile için önemliydi, özellikle de sözde “üst kastlara” mensup olanlar için. Bazı erkekler dışarıda yemek yerken, kadınlar nadiren restorana giriyordu.

Khare'in karısı da hiç restorana gitmemişti ve onun küçük macerasını öğrenirlerse kayınvalidesi ve ebeveynlerinin sinirleneceğinden korkuyordu. Khare aynı zamanda itibarı konusunda da endişeliydi. Tıp kariyerine Poona'da başlamak üzereydi ve bunun tehlikeye atılmasını istemiyordu. 1 Ocak 1955'te eşiyle birlikte kahvaltı yapabilmek için Mate'den bir çıkış yolu bulmasını istedi.

Yeni Yılı 1 Ocak'ta kutlamak, 20. yüzyılın neredeyse ortalarına kadar sıradan Hintliler için oldukça alışılmadık bir durumdu. İngilizler Hindistan'da egemenlik kurarken, Parsiler ve yerli Hıristiyanlar gibi bazı topluluklar Hindistan'daki Avrupa sosyal yaşamının bir parçası haline geldi. 20. yüzyılda bazı zengin Hindular ve Müslümanlar da Noel ve Yeni Yıl kutlamalarına katıldı. Ancak sıradan Hintli, Hindistan'daki Avrupa şenliklerinden büyük ölçüde geri çekildi. Her Hint şehrinde 1 Ocak'ta düzenlenen yıllık ordu geçit törenlerinin farkındaydılar, ancak kendileri neredeyse hiçbir zaman Noel'i veya Yeni Yılı kutlamadılar. Noel tatilinde indirimli tren biletleriyle hac yolculukları yaptılar ve düğünler düzenlediler.

Britanya ve onun Amerikan kolonileri 1752'de Gregoryen takvimini izlemeye başladı. Daha önce Yeni Yılı 25 Mart'ta kutluyorlardı. 19. yüzyılın başında bazı İngiliz aileler Yeni Yılı Noel'den daha çok kutladılar. Viktorya dönemi Britanyası, Yeni Yılı çevreleyen kutlamaları yavaş yavaş değiştirdi. Kraliçe Victoria İskoçlarla ilgili her şeye takıntılıydı. Yılın son günü anlamına gelen “Hogmanay” yılbaşı kutlaması onu heyecanlandırdı. Tebaası onun tutkusunu hızla benimsedi.

Kutlamalarda hediye vermek ve “önce yürümek” önemliydi. “İlk adım”, Yeni Yıl Günü gece yarısından sonra bir evin eşiğini geçen kişiyi ifade ediyordu. İlk konuk geleneksel olarak bir madeni para, tatlı ekmek, bir parça kömür ve viskiyle -refah, yemek, tat, sıcaklık ve neşe gibi yeni yılın getireceğini umduğumuz her şeyi simgeleyen hediyelerle- yüklü olarak geldi.

Kraliçe Victoria, İskoç Yeni Yılı geleneklerini daha çok beğendikçe, Anglo-Kızılderililer bunları hızla uyarladı. Bombay ve Poona'daki zenginlerin düzenlediği partilerde İskoç kekleri, İskoç kurabiyesi, İskoç zencefilli ekmeği, Edinburgh ruloları, İskoç viskisi, bira, somon, ringa balığı, mezgit balığı ve yulaf hakimiyetini ortaya koydu.

Bombay Başkanlığı'nda yaşayan İrlandalılar tuhaf bir Yılbaşı Gecesi geleneğini takip ediyordu. Erkekler, barbarck adı verilen taze pişmiş ekmekleri alıp evlerinin veya kışlalarının dışına çıkıp ekmeği ön kapıya fırlattılar. Böylece yılın geri kalanında açlığın önlenmesi amaçlanıyor. Bu uygulama Viktorya döneminde yalnızca İrlanda'daki zengin evlerde varlığını sürdürmüş gibi görünse de, Bombay ve Poona'daki İngilizce gazetelerdeki reklamlar, bunun burada yaygın bir uygulama olduğunu ve birkaç fırıncının Yılbaşı Gecesi'nden önce 'barmbrack' sattığını öne sürüyor.

“Barmbrack” sevgiyle “Gort pastası” olarak adlandırıldı. Kuş üzümü ve kuru üzümle karıştırılmış tatlı ekmekti. Aynı zamanda eski bir İrlanda falcılık şekliydi. Ekmeğin içinde büyüler saklıydı ve her büyünün, onu parçasında bulan kişiye gelecekte neler getireceğini tahmin etmesi gerekiyordu: para karşılığında bir madeni para ve aşk için bir yüzük. Kolyeler eklenmeden önce kağıda sarılıydı, böylece direk üzerinde duracaklardı ve kimse dişini kırmayacaktı.

19. yüzyılın ortalarında beyler yılbaşında birçok evi ziyaret ederdi. Şartlara uygun bekarlar, ziyaret ettiklerini göstermek için kartvizitlerini bıraktılar. Bu “açık ev”e “Ev” adı verildi. Bunlar öğleden akşama kadar gerçekleşti. Viktorya dönemi İngiltere'sinde konuklara cömert bir büfe ve rom veya brendi ile yumurta likörü servis edilirdi. 18 Aralık 1891 tarihli “Bombay Gazetesi”nde tavuk ve jambonlu sandviçler, hindi, istiridye turşusu, sardalye, tavuk salatası, ıstakoz salatası, portakal, üzüm, incir ve nektarin gibi meyveler, jöleler, dondurmalar, kekler vb. yer alması önerildi. . Limonata ve viski. Salatalar yumurta halkaları, zeytin ve kereviz ile süslenmelidir. Sardalya maydanoz ve limon dilimleri ile servis edilmelidir. Menü, büfenin birçok Anglo-Kızılderili için uygun fiyatlı olamayacağını gösteriyor.

Poona'nın sosyal fırtınası birçok kişi için 20. yüzyılın başlarında Noel ve Yeni Yıl'da zirveye ulaştı. Ancak Poona'daki kulüpler ve oteller zengin Avrupalıları heyecanlandırmadı. Tatillerde Bombay'a akın ettiler ve Byculla Club ve Taj gibi gösterişli mekanlarda kutlamaların tadını çıkardılar. Taj, herkesin ilgisini çekecek ve eğlendirecek pek çok ustaca fikir ortaya koyan girişimci ikili Faletti ve Framrose tarafından düzenlenen özel programlarıyla tanınıyordu.

Zaman değişti. Hindistan'ın bağımsızlığı pratik bir olasılık haline geldi ve zengin Hintli erkekler Noel ve Yeni Yıl kutlamalarında varlıklarını hissettirdiler. 1930'lu ve 40'lı yıllarda yılbaşı gecesinde onları Muratore's gibi restoranlarda görmek alışılmadık bir durum değildi. Poona'da bu tür yerlerde görülmekten korkanlar Bombay'ı ziyaret ederdi.

Khare Mate yaşadığı sıkıntıyı anlattığında arkadaşına ona nasıl yardım edebileceğini bilmediğini söyledi. Ancak Mate'in babası konuşmaya kulak misafiri oldu. Jeevan'ın sahiplerinden biriyle konuştu ve Kharelerin arka kapıdan içeri girmelerine izin verilmesini sağladı.

Khare ve eşi, restoranın birinci katında 'Thalipeeth' (lezzetli, çok tahıllı bir gözleme) ve 'Sanjori'den (irmik, jaggery ve hindistancevizi ile doldurulmuş bir gözleme) oluşan sakin bir yemeğin tadını çıkardılar.

Bu günde kendileri için bir Yeni Yıl geleneği başlattılar.

Chinmay Damle bir araştırmacı ve yemek aşığıdır. Burada Pune'un yemek kültürü hakkında yazıyor. Kendisiyle [email protected] adresinden iletişime geçilebilir.