Meyve ve sebzeleri teşvik etme çabaları, gıda yardımı ve beslenme eğitiminin ötesine geçerek tarımsal, ekonomik ve davranışsal araştırmaları da içermektedir; tarımsal genişleme; ve pazar geliştirme ve destek.
Marathi'de “ambadi” ve Telugu'da “gongura” olarak bilinen Roselle, muhtemelen Batı Afrika'ya özgü yıllık bir yarı çalı ebegümeciydi. (KAYNAK)
20. yüzyılın başında Poona'daki Ziraat Koleji'ndeki birkaç bilim adamı ve öğretmen, insanların daha iyi beslenme seçimleri yapmasına ve meyve ve sebze tüketimini artırmasına yardımcı olmak için alınabileceğine inandıkları önlemleri belirlediler. Bunların başında bahçecilik bölümünden VH Kulkarni ve GB Deshmukh geliyordu.
Hindustan Times – Son dakika haberleri için en hızlı kaynağınız! Şimdi Oku.
Ocak ve Şubat 1932'de ikili, Marathi gazetesi Jnanaprakash'a okuyucuları diyetlerine Roselle'i (Hibiscus sabdariffa) dahil etmeye çağıran birkaç mektup yazdı. Ayrıca ekime başlamak isteyen çiftçi ve bahçıvanlara rehberlik etmeye hazır olduklarını da belirttiler. Şubat 1937'de Kulkarni ve Deshmukh aynı gazetede roselle reçeli ve jöle tariflerini içeren başka bir mektup yazdılar.
Marathi'de “ambadi” ve Telugu'da “gongura” olarak bilinen Roselle, muhtemelen Batı Afrika'ya özgü yıllık bir yarı çalı ebegümeciydi. 16. ve 17. yüzyıllarda Asya, Avrupa ve Batı Hint Adaları'na yayıldı. Hindistan, Sri Lanka, Queensland, Karayipler, Hawaii, Filipinler ve Afrika'nın birçok yerinde çeşitli amaçlarla yetiştirilmektedir. Tesisin hemen hemen her yeri kullanılabiliyordu. Saplardan güçlü bir ipeksi lif – roselle keneviri – elde edildi; Etli kaliksler ve yapraklar yiyecek olarak kullanılırken, tohumlar tıpta kullanıldı. Meyve ya da daha doğrusu onu çevreleyen büyük, kalın, sulu çanak yapraklar hoş bir ekşi tadı vardı.
Roselle, ABD federal hükümeti 20. yüzyılın başlarında onu popülerleştirmeye karar verdiğinde ilgi odağı haline geldi. Bitki Endüstrisi Bürosu, ürünleri diğer birçok eyalette tanıtmak ve tanıtmak için özel çaba gösterdi. Roselle kullanımını teşvik ederken, ondan şarap yapımının en karlı olduğu düşünülüyordu. Ancak 1920'li yıllarda Amerika Birleşik Devletleri'nde alkollü içeceklerin yasaklanmasıyla roselle şurubu teşvik edildi.
Avrupalı sömürgeciler bunu örnek aldılar ve kolonilerinde Roselle'i teşvik ettiler. 1930'lardan sonra Roselle soda suyu, Roselle dondurmaları, Roselle şerbeti ve Roselle dondurması, Manila'daki en iyi restoran ve dondurma salonlarından bazılarında standart teklifler haline geldi. Nijerya ve Burma gibi ülkelerde sömürge döneminde roselle reçeli veya marmelat yapılıyordu. Kırmızı, baharatlı reçel marketlerde satılıyordu.
Ancak roselle Hindistan'da pek popüler bir mutfak malzemesi değildi. Öncelikle lifi için yetiştirildi ve bimbipatan jüt olarak satıldı. Köylerde köri yapımında yapraklar ve körpe sürgünler kullanılıyordu. Doğu Hindistan'daki bazı topluluklar çiçekten turşu ve Hint turşusu yaptı. Roselle suyu geleneksel tıpta idrar söktürücü ve müshil olarak kullanılmıştır.
Maharashtra'da bitki özellikle yoksul evlerde “yeşil” olarak kullanılıyordu. Zenginler bu sebzenin ıspanak, çemen otu ve kolokasya gibi diğer yapraklı sebzelerden daha aşağı olduğunu düşünüyordu. 19. ve 20. yüzyıllarda yayınlanan Marathi yemek kitaplarının çoğunda Roselle'den bahsedilmiyor.
Hindistan'da yaşayan Avrupalılar ise bundan keyif aldılar. Poona'daki birçok Avrupalı hane, bahçelerine roselle dikti. Sezon eylül-şubat ayları arasındaydı. Bitki büyük açık sarı çiçekleri ve koyu kırmızı gözleriyle oldukça dekoratifti. Çiçeklerin çanak yaprakları doğrudan yaprakların altında bulunuyordu ve topluca kaliks olarak biliniyordu. Çiçekleri, her dalda yoğun bir şekilde yerleşmiş kırmızı meyveler takip etti.
Turta yapmak için Roselle kaliksleri kullanıldı. Roselle Pie, Poona'daki Avrupalılar arasında bir başka popüler yemekti. Bu pastayı hazırlamak için bir kek kalıbı hamurla kaplandı ve buharda pişirilmiş ve tatlandırılmış roselle kaliksleriyle dolduruldu. Çanak üst kabukla kaplandı ve pişirildi. Bazen kekte roselle ile birlikte papaya posası da kullanılıyordu.
Misafirlere sıklıkla Roselle şerbeti ikram edilirdi. Su şekerle birlikte 20 dakika kaynatıldı. Şuruba yumuşak jelatin ilave edildi ve karışım süzüldü. Şurup soğuduktan sonra buharda pişirilmiş roselle kalikslerinden roselle suyu ilave edildi. Roselle reçeli ve roselle sosu da modaydı.
Deshmukh ve Kulkarni, Roselle'i Maharashtria nüfusu arasında yaymaya karar verdi. Giderek daha fazla insan iş ve eğitim için seyahat ettikçe konservelenmiş, konservelenmiş veya kurutulmuş ürünlere olan ihtiyaç daha da belirgin hale geldi. Bu amaçla kullanılan pek çok meyve arasında, hoş mayhoş ve çekici kırmızı renkli kaliks loblarıyla Roselle, reçel ve jöle üretiminde en karlı şekilde kullanılabilecek eşsiz bir ürün sundu. Roselle reçeli, sevenleri tarafından büyük beğeni topladı. Ondan yapılan jölenin birçok kişi tarafından guava jölesinden üstün olduğu düşünülüyordu ve tat ve aroma açısından kuş üzümü jölesine çok benziyordu.
Aşağıda Deshmukh ve Kulkarni'nin roselle reçeli ve jöle tarifleri yer alıyor: “Roselle reçeli yapmak için kaliksleri çıkarın ve alüminyum bir tencerede veya emaye bir tencerede suyla, üzeri hafifçe örtülecek şekilde yumuşayana kadar pişirin. Kaynamaya başlayınca şekeri ekleyin. Karışımı yaklaşık on ila on beş dakika pişirin. Üstte oluşan köpüğü çıkarın. Sıcaklık 218 derece F'ye ulaştığında bir kez karıştırın. Reçeli uygun şekilde sterilize edip ağzını sıkıca kapattıktan sonra kavanozlara dökün.”
“Jöle yapmak için meyveleri tohum torbasıyla birlikte yumuşayana kadar pişirin. Bir beze koyun ve suyunu çıkarın. Posayı biraz suyla tekrar kaynatın ve süzülmüş suyu ilk ekstraksiyonla karıştırın. Karışık suyu 1:1 oranında şeker ekledikten sonra kaynatın. Jel noktasına 104 derece C'de ulaşılır.
Reçel yaparken sadece çanak yaprakları kullanılıyordu, jöle yapılırken ise tohum torbasının tamamı süzülüyordu. 1 pound meyveden yaklaşık 2 pound iyi kıvamda jöle elde edilebilir.
Kaliksler ayrıca havada veya güneşte kurutulabiliyor ve kurutulan malzeme gerektiğinde reçel veya jöle yapımında kullanılabiliyor. Tek önlem, meyveyi pişirmeden önce kurutulmuş şeyleri yaklaşık iki ila üç saat soğuk suda bekletmekti. Meyve guava jölesini renklendirmek için kullanıldı.
Deshmukh ve Kulkarni, Roselle'in Poona'nın yerel bahçelerinde yetiştirilmesini istedi. Kolayca süzülebilen ve fazla su tutmayan her toprakta yetişirdi. Sıcak havalarda yabani otların ayıklanması ve sulanması dışında herhangi bir bakıma gerek duyulmadı. Çalı, tohumların ekilmesinden sonraki üç ay içinde çiçek açtı ve kaliksler dört ay içinde hasada hazır hale geldi. Bir bitki 2 ila 4 kilo meyve üretti.
Roselle'nin gerçek mükemmelliğinin bitkinin genel tanınırlığını kazanmasının yalnızca kısa bir süre olduğuna inanıyorlardı; Roselle ekimi daha sonra Hindistan'ın küçük ölçekli mahsulleri arasında oldukça önemli bir endüstri haline gelecekti. Roselle meyveleri hala tazeyken nakliyeden sağ çıkamadı. Bu nedenle tarlaların yakınında kurutulmaları veya işlenmeleri gerekiyordu. Poona'nın roselle reçeli ve jöle üretimi için önemli bir merkez olabileceğini umuyorlardı.
Bildiğimiz gibi çabaları sonuçsuz kaldı. Poona Roselle'in yetiştirilmesine katılmadı. Roselle reçeli ve jöle Poona'daki normal beslenmenin bir parçası değildi.
Marathi'de “ambadi” ve Telugu'da “gongura” olarak bilinen Roselle, muhtemelen Batı Afrika'ya özgü yıllık bir yarı çalı ebegümeciydi. (KAYNAK)
20. yüzyılın başında Poona'daki Ziraat Koleji'ndeki birkaç bilim adamı ve öğretmen, insanların daha iyi beslenme seçimleri yapmasına ve meyve ve sebze tüketimini artırmasına yardımcı olmak için alınabileceğine inandıkları önlemleri belirlediler. Bunların başında bahçecilik bölümünden VH Kulkarni ve GB Deshmukh geliyordu.
Hindustan Times – Son dakika haberleri için en hızlı kaynağınız! Şimdi Oku.
Ocak ve Şubat 1932'de ikili, Marathi gazetesi Jnanaprakash'a okuyucuları diyetlerine Roselle'i (Hibiscus sabdariffa) dahil etmeye çağıran birkaç mektup yazdı. Ayrıca ekime başlamak isteyen çiftçi ve bahçıvanlara rehberlik etmeye hazır olduklarını da belirttiler. Şubat 1937'de Kulkarni ve Deshmukh aynı gazetede roselle reçeli ve jöle tariflerini içeren başka bir mektup yazdılar.
Marathi'de “ambadi” ve Telugu'da “gongura” olarak bilinen Roselle, muhtemelen Batı Afrika'ya özgü yıllık bir yarı çalı ebegümeciydi. 16. ve 17. yüzyıllarda Asya, Avrupa ve Batı Hint Adaları'na yayıldı. Hindistan, Sri Lanka, Queensland, Karayipler, Hawaii, Filipinler ve Afrika'nın birçok yerinde çeşitli amaçlarla yetiştirilmektedir. Tesisin hemen hemen her yeri kullanılabiliyordu. Saplardan güçlü bir ipeksi lif – roselle keneviri – elde edildi; Etli kaliksler ve yapraklar yiyecek olarak kullanılırken, tohumlar tıpta kullanıldı. Meyve ya da daha doğrusu onu çevreleyen büyük, kalın, sulu çanak yapraklar hoş bir ekşi tadı vardı.
Roselle, ABD federal hükümeti 20. yüzyılın başlarında onu popülerleştirmeye karar verdiğinde ilgi odağı haline geldi. Bitki Endüstrisi Bürosu, ürünleri diğer birçok eyalette tanıtmak ve tanıtmak için özel çaba gösterdi. Roselle kullanımını teşvik ederken, ondan şarap yapımının en karlı olduğu düşünülüyordu. Ancak 1920'li yıllarda Amerika Birleşik Devletleri'nde alkollü içeceklerin yasaklanmasıyla roselle şurubu teşvik edildi.
Avrupalı sömürgeciler bunu örnek aldılar ve kolonilerinde Roselle'i teşvik ettiler. 1930'lardan sonra Roselle soda suyu, Roselle dondurmaları, Roselle şerbeti ve Roselle dondurması, Manila'daki en iyi restoran ve dondurma salonlarından bazılarında standart teklifler haline geldi. Nijerya ve Burma gibi ülkelerde sömürge döneminde roselle reçeli veya marmelat yapılıyordu. Kırmızı, baharatlı reçel marketlerde satılıyordu.
Ancak roselle Hindistan'da pek popüler bir mutfak malzemesi değildi. Öncelikle lifi için yetiştirildi ve bimbipatan jüt olarak satıldı. Köylerde köri yapımında yapraklar ve körpe sürgünler kullanılıyordu. Doğu Hindistan'daki bazı topluluklar çiçekten turşu ve Hint turşusu yaptı. Roselle suyu geleneksel tıpta idrar söktürücü ve müshil olarak kullanılmıştır.
Maharashtra'da bitki özellikle yoksul evlerde “yeşil” olarak kullanılıyordu. Zenginler bu sebzenin ıspanak, çemen otu ve kolokasya gibi diğer yapraklı sebzelerden daha aşağı olduğunu düşünüyordu. 19. ve 20. yüzyıllarda yayınlanan Marathi yemek kitaplarının çoğunda Roselle'den bahsedilmiyor.
Hindistan'da yaşayan Avrupalılar ise bundan keyif aldılar. Poona'daki birçok Avrupalı hane, bahçelerine roselle dikti. Sezon eylül-şubat ayları arasındaydı. Bitki büyük açık sarı çiçekleri ve koyu kırmızı gözleriyle oldukça dekoratifti. Çiçeklerin çanak yaprakları doğrudan yaprakların altında bulunuyordu ve topluca kaliks olarak biliniyordu. Çiçekleri, her dalda yoğun bir şekilde yerleşmiş kırmızı meyveler takip etti.
Turta yapmak için Roselle kaliksleri kullanıldı. Roselle Pie, Poona'daki Avrupalılar arasında bir başka popüler yemekti. Bu pastayı hazırlamak için bir kek kalıbı hamurla kaplandı ve buharda pişirilmiş ve tatlandırılmış roselle kaliksleriyle dolduruldu. Çanak üst kabukla kaplandı ve pişirildi. Bazen kekte roselle ile birlikte papaya posası da kullanılıyordu.
Misafirlere sıklıkla Roselle şerbeti ikram edilirdi. Su şekerle birlikte 20 dakika kaynatıldı. Şuruba yumuşak jelatin ilave edildi ve karışım süzüldü. Şurup soğuduktan sonra buharda pişirilmiş roselle kalikslerinden roselle suyu ilave edildi. Roselle reçeli ve roselle sosu da modaydı.
Deshmukh ve Kulkarni, Roselle'i Maharashtria nüfusu arasında yaymaya karar verdi. Giderek daha fazla insan iş ve eğitim için seyahat ettikçe konservelenmiş, konservelenmiş veya kurutulmuş ürünlere olan ihtiyaç daha da belirgin hale geldi. Bu amaçla kullanılan pek çok meyve arasında, hoş mayhoş ve çekici kırmızı renkli kaliks loblarıyla Roselle, reçel ve jöle üretiminde en karlı şekilde kullanılabilecek eşsiz bir ürün sundu. Roselle reçeli, sevenleri tarafından büyük beğeni topladı. Ondan yapılan jölenin birçok kişi tarafından guava jölesinden üstün olduğu düşünülüyordu ve tat ve aroma açısından kuş üzümü jölesine çok benziyordu.
Aşağıda Deshmukh ve Kulkarni'nin roselle reçeli ve jöle tarifleri yer alıyor: “Roselle reçeli yapmak için kaliksleri çıkarın ve alüminyum bir tencerede veya emaye bir tencerede suyla, üzeri hafifçe örtülecek şekilde yumuşayana kadar pişirin. Kaynamaya başlayınca şekeri ekleyin. Karışımı yaklaşık on ila on beş dakika pişirin. Üstte oluşan köpüğü çıkarın. Sıcaklık 218 derece F'ye ulaştığında bir kez karıştırın. Reçeli uygun şekilde sterilize edip ağzını sıkıca kapattıktan sonra kavanozlara dökün.”
“Jöle yapmak için meyveleri tohum torbasıyla birlikte yumuşayana kadar pişirin. Bir beze koyun ve suyunu çıkarın. Posayı biraz suyla tekrar kaynatın ve süzülmüş suyu ilk ekstraksiyonla karıştırın. Karışık suyu 1:1 oranında şeker ekledikten sonra kaynatın. Jel noktasına 104 derece C'de ulaşılır.
Reçel yaparken sadece çanak yaprakları kullanılıyordu, jöle yapılırken ise tohum torbasının tamamı süzülüyordu. 1 pound meyveden yaklaşık 2 pound iyi kıvamda jöle elde edilebilir.
Kaliksler ayrıca havada veya güneşte kurutulabiliyor ve kurutulan malzeme gerektiğinde reçel veya jöle yapımında kullanılabiliyor. Tek önlem, meyveyi pişirmeden önce kurutulmuş şeyleri yaklaşık iki ila üç saat soğuk suda bekletmekti. Meyve guava jölesini renklendirmek için kullanıldı.
Deshmukh ve Kulkarni, Roselle'in Poona'nın yerel bahçelerinde yetiştirilmesini istedi. Kolayca süzülebilen ve fazla su tutmayan her toprakta yetişirdi. Sıcak havalarda yabani otların ayıklanması ve sulanması dışında herhangi bir bakıma gerek duyulmadı. Çalı, tohumların ekilmesinden sonraki üç ay içinde çiçek açtı ve kaliksler dört ay içinde hasada hazır hale geldi. Bir bitki 2 ila 4 kilo meyve üretti.
Roselle'nin gerçek mükemmelliğinin bitkinin genel tanınırlığını kazanmasının yalnızca kısa bir süre olduğuna inanıyorlardı; Roselle ekimi daha sonra Hindistan'ın küçük ölçekli mahsulleri arasında oldukça önemli bir endüstri haline gelecekti. Roselle meyveleri hala tazeyken nakliyeden sağ çıkamadı. Bu nedenle tarlaların yakınında kurutulmaları veya işlenmeleri gerekiyordu. Poona'nın roselle reçeli ve jöle üretimi için önemli bir merkez olabileceğini umuyorlardı.
Bildiğimiz gibi çabaları sonuçsuz kaldı. Poona Roselle'in yetiştirilmesine katılmadı. Roselle reçeli ve jöle Poona'daki normal beslenmenin bir parçası değildi.