2018 yapımı Andhadhun filminde, Radhika Apte'nin karakterinin üzerinde gezindiği retro-modern Vespa, Pune için güzel bir motif. Şehrin pek çok merkezi bölgesinde yemyeşil bungalovlar lüks ürün sergi salonlarının yanında yer alıyor ve Missal ile büyüyen damak zevklerinin de canı makaron çekiyor. Ancak bu yıl 19 Mayıs sabahı bu “iki Hindistan” çarpıştı ve kazanın ardından ortaya çıkan sonuç, Pune'un zarif kentsel gövdesinin altında metronun motorlarının hala paslandığını ve küçük kasaba geçmişlerini aşmaya çalıştığını ortaya çıkardı.
Bu yıl 19 Mayıs sabahı bu “iki Hindistan” çarpıştı ve kazanın ardından Pune'un zarif şehir gövdesinin altında ne olduğu ortaya çıktı (HT/FILE PHOTO)
Ayrıca gerçek hayattaki Andhadhun sürüş yarışmasında, sabahın erken saatlerinde, alkollü olduğu iddia edilen reşit olmayan bir çocuğun kullandığı iki tekerlekli bir Porsche Taycan'a çarptı. Pulsar motosikletinin sürücüleri olan 24 yaşındaki yazılım mühendisi hayatını kaybetti. Kefaletle serbest bırakılan 17 yaşındaki genç, 5 Temmuz'da karayolu güvenliği konusunda çocuk mahkemesine yaklaşık 300 kelimelik el yazısıyla yazılmış bir makale sundu. Sınıf 12'deki yüzde 60'lık sonucu kutlamak için partilere katılan biri için bu şaşırtıcı görev stresli olsa gerek.
Uzun ve acı verici bir akşamdan kalmalık
Kazayı takip eden haftalarda yetkililer Pune sakinlerine sert darbe vurdu. Nakabandiler ve polis barikatları her gece günün düzenidir. Alkollü araç kullanmanın cezaları 100 bini aştı ₹Kazadan sonra ayda 26 lakh ve yerel oteller derneğine göre yaklaşık 150 restoran, bar ve bar, ya içki ruhsatlarının iptal edilmesi ya da kurallara uymama nedeniyle yapılacak baskınlardan korktukları için mağazalarını kapattı.
Bu ani tepki, Pune'un akşamdan kalma durumunu dayanılmaz hale getiren bu davayı çevreleyen siyasi kokteylle karşılaşıncaya kadar doğal görünebilir. Eski belediye başkanı ve NDA hükümetinin mevcut bakanı Murlidhar Mohol, polis şefine “Burada büyüyen bar kültürüne karşı sert önlemler alın” çağrısında bulundu. Gece kulüplerine “aylık rüşvet ödemeleri”ni kamuoyuna okuyan Kongre partisinden muhalif meslektaşı Ravindra Dhangekar ile tartışırken, her iki politikacı da bir Sanskari hikayesini hep birlikte tekrarladı. Dhangekar'ın, “Genç nesil bar kültürüne bağımlı hale geliyor ve hayatları mahvolmuş gibi görünüyor” dediği bildirildi.
Pune Porsche davası: Genç sürücü, kefalet koşullarının bir parçası olarak yol güvenliği makalesini sundu
Bu tür hikayeler her ortaya çıktığında Pune'un metropol atmosferi tersine dönüyor ve bu durumda bar kültürüne karşı harekete geçilmesi talebiyle polise teslim ediliyorlar. Pune ve Hindistan'ın diğer 19 şehrinde bulunan restoranların sahibi Riyaaz Amlani, “Bu, suçluların restoranlar olduğunu söylemek gibi” diyor. “Pune geleneksel olarak muhafazakar bir pazar ve diğer şehirler gibi burada da bir ikilem var: dışarı çıkmaktan hoşlananlar var… ve dışarıda yemek yemeyi bir zorunluluktan ziyade aşırılık olarak görenler var.”
Sosyal altyapı eksikliği
Bu ikilem büyüleyicidir; Amlani'nin antiSOCIAL'i (ironi amaçlı değil) gibi kalça eklemleri, Babylon gibi bira fabrikaları ve Koregaon Park'taki birçok havadar restoran vardır; Kayani ve Alman fırınları gibi geleneksel işletmeler de var. Arada neredeyse hiçbir şey yok; çocukların kaygısızca oynayabileceği, kadınların paranoya olmadan ayaklarını uzatabileceği meydanlar ya da açık alanlar. Emeklilerin ve emekli memurların uyukladığı lüks mahallelerde akşam 21.00'den sonra pek bir hareketlilik olmuyor. Amlani, “Geliştiriciler kapalı alanları teşvik etti, ancak her büyük şehrin ihtiyaç duyduğu sosyal altyapı ikinci planda kalıyor” diye açıklıyor.
Hindistan'ın “en büyük kulübü” Kalyani Nagar'daki Ballr'ın sahibi Heramb Shelke de benzer şekilde düşünüyor. “Pune liderleri, Mutluluk Endeksi gibi yarışmalarda şehri temsil etme konusunda aktifler, ancak aynı zamanda onu sosyal açıdan canlı hale getirmek için de çaba göstermeliyiz. 'Bilgi Şehri' gibi terimler ancak öğrenciler ve profesyoneller uzun saatler sonra açık havada güvenli bir şekilde dinlenebildikleri takdirde anlamlıdır. Olaydan bu yana taraflar durmadı… sadece iç mekanlara ya da Lonavala'daki villalara taşındılar.” Shelke, olaydan sadece birkaç metre uzakta olan Ballr'ı yeniden açmasına izin verebilecek bir karar için gün sayıyor. Porsche kazası uzaktan kapatıldı.
Pune'daki Porsche kazası: HC, sanık gencin serbest bırakılmasını ve teyzesinin gözetimine gönderilmesini emretti
Maharashtra'nın eski CM'si Praveen Dixit de Pune'da takılacak yerlerin eksikliğinden yakınıyor. “Bilişim sektörü sayesinde pek çok genç buraya taşındı ve hepsinin satın alma gücü daha yüksek… Peki Mumbai'nin NCPA'sı gibi kültür merkezleri nerede? Alternatifler olmayınca gençler kuralların olmadığı köhne yerlere gidiyor” diyor.
Adil olmak gerekirse, nesillerin zenginliğinin bir kısmını israf eden ve başlarını belaya sokan “gençler” Gurgaon veya Bangalore'da da olabilir. Dr. Hindistan'ın en iyi sosyal yorumcularından biri olan Shiv Visvanathan, bunu “okuma yazma bilmemenin kibri” olarak adlandırıyor. “Bu sadece Maharashtra'nın sorunu değil, aynı zamanda çağdaş Hindistan'daki şehirlerimizin doğası hakkında da soru işaretleri yaratıyor. Pune'da her zamanki abartılı “zengin olan herkes tamircidir” anlatımı ortaya çıkıyor ve senaryo tahmin edilebilir! Zenginlerin uyguladığı şiddet bu ve korkutucu” diyor.
Nagpur polis şefi olarak Dixit, bir zamanlar alkollü araç kullanma vakalarına yönelik bir baskıya öncülük etmiş, polis memurlarını büyük barlardan sadece birkaç metre uzağa göndermiş ve her gün 500'e kadar suçlunun ismini internette yayınlamıştı. “Sonuç olarak kazada ölenlerin sayısında azalma oldu! Bar sahipleri protesto etmek için sokaklara döküldü; ben nakledildiğimde şeker dağıtıyorlardı” diye anımsıyor.
Liberal mi muhafazakar mı? Pune adı verilen paradoks
Dixit, kaskların zorunlu hale geldiği başka bir açıklanamaz protestoyu anımsıyor: “Aynı politikacıların bir sorunu vardı!” Aslında yüzlerce vatandaşın desteklediği bir “Punekar Kaskı Virodhi Kruti Samiti” vardı ve 2019'da bir krematoryumda özenle hazırlanmış bir “sonuncusu” için ayinler gerçekleştirildi. bir kask. Hindistan'daki en yüksek iki tekerlekli araç sayısına sahip bir şehir için oldukça cesur. Ancak protestoların arkasındaki bağlama daha derinlemesine baktığınızda (muhafazakarların standart kasklar yerine “geleneksel” kumaş kasklar takmaya yönelik baskıları) yüzünüze sert bir darbe indiriyorsunuz.
Burayı oku: Porsche kazasından bir ay sonra nihayet şantiyede her şey değişti
Ancak “muhafazakar” Pune'da doğan bazı insanların hoşuna giden bir etiket değil. Londra ve Mumbai'de geçirdiği 10 yılın ardından geri dönen eski film yapımcısı 39 yaşındaki Naina şunları söylüyor: “Herkes Pune'un tipik bir Maharashtra olduğunu düşünüyor… ama burası her zaman çok kültürlü ve her kökenden insana ev sahipliği yapan bir yer oldu. Artık var olmayan çok liberal bir Pune'da büyüdüm. O kadar büyüdü ki bu büyümeyi kaldıramıyor ve altyapı da buna ayak uyduramıyor” diyor. Tarih, Pune'un kapsayıcı sosyal dokusuna ilişkin çeşitli tanıklıklar sunar; bunlardan biri, Peşva piyadelerinin Araplar, Gosainler ve Marathaların karışımından oluştuğu Koregaon Savaşı'dır.
2024'e kesin: “Yabancıların kültürü yozlaştırması” yönündeki alt akıntılar şu anda güçlü. Pune Otelciler Birliği Başkanı Ganesh Shetty bu seslerden biri. “Pune başka hiçbir şehre benzemiyor! Bu bölgelerde saat 11:30 ve ben çok daha fazlasını yaşadım! Diğer bölgeler, özellikle de Kalyani Nagar ve Kondhwa oldukça sessiz… çoğunlukla kuzeyde, kozmopolit bir kalabalık var. Gerçek otelci jargonuyla “Uske baad hi sab lafda hua na” cümlesini ekleyerek, “Bar kültüründe ne büyük bir bozulma” diyor.
Shetty'nin sektörü gece kısıtlamalarından darbe aldı. İnsanların eve erken gitmesi nedeniyle “üçüncü turun” (akşam 22:00'den sonra içki içmek ve parti yapmak için gelen müşterileri tanımlayan bar sektörü terimi) ortadan kaybolduğunu söylüyor. “İşlerin yaklaşık yüzde 45'i zaten çöktü” diyor ve kazadan bu yana 15.000 kadar işçinin işsiz kaldığını tahmin ediyor. Bu, “Bazı yerlerin çocuklara alkol servisi yaptığı herkesin bildiği bir sırdı” diyen Naina gibi yerel halk için iyi bir haber, ancak işsiz restoran çalışanlarının aileleri için bu pek de iyi bir haber değil. Amlani burayı “işçiler ve çalışanlar arasında bir köprü” olarak tanımlıyor ve canlı gece hayatı ve istihdam fırsatlarıyla Pune bunun en iyi örneğidir.
“Pune'un küçük kasaba zihniyeti, Maharashtra'nın her yerinden buraya gelen köylüler ve öğrenciler sayesindedir. O eşsizdir ve kutlanması gerekir. Ortak olmayı ve herkes için işe yarayan kuralları uygulamayı seviyoruz” diyor Shelke. Böyle bir kural, eyaletin yasal içki içme yaşının ülkedeki en yüksek yaş olan 25'tir.
Pune'dan gelen iki Hindistan, Porsche ve Pulsar şu anda gözaltında, hasarlı ve onarılmayı bekliyor. Birbirlerinden güvenli bir mesafede olmasını umarak yeniden sokaklarda bağırmaya başlamaları çok uzun sürmeyecek.
Bu yıl 19 Mayıs sabahı bu “iki Hindistan” çarpıştı ve kazanın ardından Pune'un zarif şehir gövdesinin altında ne olduğu ortaya çıktı (HT/FILE PHOTO)
Ayrıca gerçek hayattaki Andhadhun sürüş yarışmasında, sabahın erken saatlerinde, alkollü olduğu iddia edilen reşit olmayan bir çocuğun kullandığı iki tekerlekli bir Porsche Taycan'a çarptı. Pulsar motosikletinin sürücüleri olan 24 yaşındaki yazılım mühendisi hayatını kaybetti. Kefaletle serbest bırakılan 17 yaşındaki genç, 5 Temmuz'da karayolu güvenliği konusunda çocuk mahkemesine yaklaşık 300 kelimelik el yazısıyla yazılmış bir makale sundu. Sınıf 12'deki yüzde 60'lık sonucu kutlamak için partilere katılan biri için bu şaşırtıcı görev stresli olsa gerek.
Uzun ve acı verici bir akşamdan kalmalık
Kazayı takip eden haftalarda yetkililer Pune sakinlerine sert darbe vurdu. Nakabandiler ve polis barikatları her gece günün düzenidir. Alkollü araç kullanmanın cezaları 100 bini aştı ₹Kazadan sonra ayda 26 lakh ve yerel oteller derneğine göre yaklaşık 150 restoran, bar ve bar, ya içki ruhsatlarının iptal edilmesi ya da kurallara uymama nedeniyle yapılacak baskınlardan korktukları için mağazalarını kapattı.
Bu ani tepki, Pune'un akşamdan kalma durumunu dayanılmaz hale getiren bu davayı çevreleyen siyasi kokteylle karşılaşıncaya kadar doğal görünebilir. Eski belediye başkanı ve NDA hükümetinin mevcut bakanı Murlidhar Mohol, polis şefine “Burada büyüyen bar kültürüne karşı sert önlemler alın” çağrısında bulundu. Gece kulüplerine “aylık rüşvet ödemeleri”ni kamuoyuna okuyan Kongre partisinden muhalif meslektaşı Ravindra Dhangekar ile tartışırken, her iki politikacı da bir Sanskari hikayesini hep birlikte tekrarladı. Dhangekar'ın, “Genç nesil bar kültürüne bağımlı hale geliyor ve hayatları mahvolmuş gibi görünüyor” dediği bildirildi.
Pune Porsche davası: Genç sürücü, kefalet koşullarının bir parçası olarak yol güvenliği makalesini sundu
Bu tür hikayeler her ortaya çıktığında Pune'un metropol atmosferi tersine dönüyor ve bu durumda bar kültürüne karşı harekete geçilmesi talebiyle polise teslim ediliyorlar. Pune ve Hindistan'ın diğer 19 şehrinde bulunan restoranların sahibi Riyaaz Amlani, “Bu, suçluların restoranlar olduğunu söylemek gibi” diyor. “Pune geleneksel olarak muhafazakar bir pazar ve diğer şehirler gibi burada da bir ikilem var: dışarı çıkmaktan hoşlananlar var… ve dışarıda yemek yemeyi bir zorunluluktan ziyade aşırılık olarak görenler var.”
Sosyal altyapı eksikliği
Bu ikilem büyüleyicidir; Amlani'nin antiSOCIAL'i (ironi amaçlı değil) gibi kalça eklemleri, Babylon gibi bira fabrikaları ve Koregaon Park'taki birçok havadar restoran vardır; Kayani ve Alman fırınları gibi geleneksel işletmeler de var. Arada neredeyse hiçbir şey yok; çocukların kaygısızca oynayabileceği, kadınların paranoya olmadan ayaklarını uzatabileceği meydanlar ya da açık alanlar. Emeklilerin ve emekli memurların uyukladığı lüks mahallelerde akşam 21.00'den sonra pek bir hareketlilik olmuyor. Amlani, “Geliştiriciler kapalı alanları teşvik etti, ancak her büyük şehrin ihtiyaç duyduğu sosyal altyapı ikinci planda kalıyor” diye açıklıyor.
Hindistan'ın “en büyük kulübü” Kalyani Nagar'daki Ballr'ın sahibi Heramb Shelke de benzer şekilde düşünüyor. “Pune liderleri, Mutluluk Endeksi gibi yarışmalarda şehri temsil etme konusunda aktifler, ancak aynı zamanda onu sosyal açıdan canlı hale getirmek için de çaba göstermeliyiz. 'Bilgi Şehri' gibi terimler ancak öğrenciler ve profesyoneller uzun saatler sonra açık havada güvenli bir şekilde dinlenebildikleri takdirde anlamlıdır. Olaydan bu yana taraflar durmadı… sadece iç mekanlara ya da Lonavala'daki villalara taşındılar.” Shelke, olaydan sadece birkaç metre uzakta olan Ballr'ı yeniden açmasına izin verebilecek bir karar için gün sayıyor. Porsche kazası uzaktan kapatıldı.
Pune'daki Porsche kazası: HC, sanık gencin serbest bırakılmasını ve teyzesinin gözetimine gönderilmesini emretti
Maharashtra'nın eski CM'si Praveen Dixit de Pune'da takılacak yerlerin eksikliğinden yakınıyor. “Bilişim sektörü sayesinde pek çok genç buraya taşındı ve hepsinin satın alma gücü daha yüksek… Peki Mumbai'nin NCPA'sı gibi kültür merkezleri nerede? Alternatifler olmayınca gençler kuralların olmadığı köhne yerlere gidiyor” diyor.
Adil olmak gerekirse, nesillerin zenginliğinin bir kısmını israf eden ve başlarını belaya sokan “gençler” Gurgaon veya Bangalore'da da olabilir. Dr. Hindistan'ın en iyi sosyal yorumcularından biri olan Shiv Visvanathan, bunu “okuma yazma bilmemenin kibri” olarak adlandırıyor. “Bu sadece Maharashtra'nın sorunu değil, aynı zamanda çağdaş Hindistan'daki şehirlerimizin doğası hakkında da soru işaretleri yaratıyor. Pune'da her zamanki abartılı “zengin olan herkes tamircidir” anlatımı ortaya çıkıyor ve senaryo tahmin edilebilir! Zenginlerin uyguladığı şiddet bu ve korkutucu” diyor.
Nagpur polis şefi olarak Dixit, bir zamanlar alkollü araç kullanma vakalarına yönelik bir baskıya öncülük etmiş, polis memurlarını büyük barlardan sadece birkaç metre uzağa göndermiş ve her gün 500'e kadar suçlunun ismini internette yayınlamıştı. “Sonuç olarak kazada ölenlerin sayısında azalma oldu! Bar sahipleri protesto etmek için sokaklara döküldü; ben nakledildiğimde şeker dağıtıyorlardı” diye anımsıyor.
Liberal mi muhafazakar mı? Pune adı verilen paradoks
Dixit, kaskların zorunlu hale geldiği başka bir açıklanamaz protestoyu anımsıyor: “Aynı politikacıların bir sorunu vardı!” Aslında yüzlerce vatandaşın desteklediği bir “Punekar Kaskı Virodhi Kruti Samiti” vardı ve 2019'da bir krematoryumda özenle hazırlanmış bir “sonuncusu” için ayinler gerçekleştirildi. bir kask. Hindistan'daki en yüksek iki tekerlekli araç sayısına sahip bir şehir için oldukça cesur. Ancak protestoların arkasındaki bağlama daha derinlemesine baktığınızda (muhafazakarların standart kasklar yerine “geleneksel” kumaş kasklar takmaya yönelik baskıları) yüzünüze sert bir darbe indiriyorsunuz.
Burayı oku: Porsche kazasından bir ay sonra nihayet şantiyede her şey değişti
Ancak “muhafazakar” Pune'da doğan bazı insanların hoşuna giden bir etiket değil. Londra ve Mumbai'de geçirdiği 10 yılın ardından geri dönen eski film yapımcısı 39 yaşındaki Naina şunları söylüyor: “Herkes Pune'un tipik bir Maharashtra olduğunu düşünüyor… ama burası her zaman çok kültürlü ve her kökenden insana ev sahipliği yapan bir yer oldu. Artık var olmayan çok liberal bir Pune'da büyüdüm. O kadar büyüdü ki bu büyümeyi kaldıramıyor ve altyapı da buna ayak uyduramıyor” diyor. Tarih, Pune'un kapsayıcı sosyal dokusuna ilişkin çeşitli tanıklıklar sunar; bunlardan biri, Peşva piyadelerinin Araplar, Gosainler ve Marathaların karışımından oluştuğu Koregaon Savaşı'dır.
2024'e kesin: “Yabancıların kültürü yozlaştırması” yönündeki alt akıntılar şu anda güçlü. Pune Otelciler Birliği Başkanı Ganesh Shetty bu seslerden biri. “Pune başka hiçbir şehre benzemiyor! Bu bölgelerde saat 11:30 ve ben çok daha fazlasını yaşadım! Diğer bölgeler, özellikle de Kalyani Nagar ve Kondhwa oldukça sessiz… çoğunlukla kuzeyde, kozmopolit bir kalabalık var. Gerçek otelci jargonuyla “Uske baad hi sab lafda hua na” cümlesini ekleyerek, “Bar kültüründe ne büyük bir bozulma” diyor.
Shetty'nin sektörü gece kısıtlamalarından darbe aldı. İnsanların eve erken gitmesi nedeniyle “üçüncü turun” (akşam 22:00'den sonra içki içmek ve parti yapmak için gelen müşterileri tanımlayan bar sektörü terimi) ortadan kaybolduğunu söylüyor. “İşlerin yaklaşık yüzde 45'i zaten çöktü” diyor ve kazadan bu yana 15.000 kadar işçinin işsiz kaldığını tahmin ediyor. Bu, “Bazı yerlerin çocuklara alkol servisi yaptığı herkesin bildiği bir sırdı” diyen Naina gibi yerel halk için iyi bir haber, ancak işsiz restoran çalışanlarının aileleri için bu pek de iyi bir haber değil. Amlani burayı “işçiler ve çalışanlar arasında bir köprü” olarak tanımlıyor ve canlı gece hayatı ve istihdam fırsatlarıyla Pune bunun en iyi örneğidir.
“Pune'un küçük kasaba zihniyeti, Maharashtra'nın her yerinden buraya gelen köylüler ve öğrenciler sayesindedir. O eşsizdir ve kutlanması gerekir. Ortak olmayı ve herkes için işe yarayan kuralları uygulamayı seviyoruz” diyor Shelke. Böyle bir kural, eyaletin yasal içki içme yaşının ülkedeki en yüksek yaş olan 25'tir.
Pune'dan gelen iki Hindistan, Porsche ve Pulsar şu anda gözaltında, hasarlı ve onarılmayı bekliyor. Birbirlerinden güvenli bir mesafede olmasını umarak yeniden sokaklarda bağırmaya başlamaları çok uzun sürmeyecek.